15 juli, 2009

Kolla in brö´na

Nu Malin, kommer receptet på det goda Foccacia-brödet, som min goa bullmamma Monkan gav mig.



Foccacia
25 g jäst
1 l (37 gradigt) vatten
3/4 dl olivolja
1/2 dl socker
1 msk salt
20-22 dl vetemjöl

Blanda jästen i vattnet, tillsätt olja och socker. Rör tills sockret löst sig, tillsätt det vanliga saltet.
Blanda ner vetemjölet, degen ska vara lös men inte rinnande. Sleva ut på ett bakplåtspapper i långpanna. Bred ej ut degen!
Jäs i minst 1 timme.
Platta inte till för mycket, gör gropar över hela brödet, jäs 15-20 minuter.
Strö över valfri smaksättare, peta försiktigt ner fyllningen i groparna.
Strö över rikligt med flingsalt och ringla rejält med olivolja över hela degen.
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 25 minuter.
Låt svalna i formen.

Smaksättare: oliver, pesto, örter som basilika eller oregano, soltorkade tomater, fetaost

Här kommer ytterligare ett försvinnande gott bröd som också är fantastiskt lättbakat. Slängde ihop två limpor igår och kan varmt rekommendera detta...



Filmjölkslimpor
3 dl fiberhavregryn
9 dl fint rågmjöl
6 dl vetemjöl (jag hade 15 dl rågsikt)
3 tsk salt
1 msk bakpulver
5 tsk bikarbonat
0,5 msk fänkålsfrön
1 dl sirap
2 msk flytande honung
10 dl filmjölk
Sätt ugnen på 150 grader. Smörj 2 brödformar. Blanda torra ingredienser. Rör i sirapen, honungen och filmjölken och blanda noga. Fördela den kladdiga degen i formarna och strö över lite fiberhavregryn. Grädda längst ner i ugnen i 2 timmar.
Lycka till!
//Bak-Anna Långpanna

4 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

tack snälla anna för din goa hälsning, vilken härlig blogg du har, här ska jag hänga, hihi, när min blogsemseter är över, vi höres! varmkram lotten

mini sa...

Härligt goda bröd.....du är allt en riktig bagerska du...
Hör av dej när Oscar är hemma så kan jag o Maja komma förbi nån dg.
Fast just nu är vi i Gränna o tar det lugnt.
kram på dej

MonaA sa...

Mums filibaba! Båda bröna är ju kanongoda, vet jag som har smakat dem :-)!

Hoppas du har det skönt i sommar, vi ses snart över en frukost, vecka 33 tror jag det blev sagt, har för mig vi sa onsdag den veckan men är inte helt säker....

Kram kram och puss puss
Mona

Knils Malin sa...

Hej Anna panna!
Vad gullig du är, nu vet jag precis hur jag ska göra =) Kram Malin