22 januari, 2009

Receptbok

I ett inlägg tidigare visade jag lite ur min Idébok. Här kommer inspiration ur min receptbok.
En av mina största passioner är MAT! Jag ÄLSKAR mat, att äta och att laga. Jag tror dessutom att det är en viktig ingrediens till bättre hälsa. Äter Du lagad mat med väl valda produkter vid köksbordet tillsammans med Din familj i lugn och ro, har Du betydligt större chans till bra hälsa.


Här är en favorit hos dem flesta men speciellt hos barnen. Dessa är riktigt amerikanska och ska stekas flera minuter på varje sida så de växer och blir riktigt tjocka. Tips är att ha två pannor på gång samtidigt. Vetemjölet brukar jag byta ut till nyttigare sorter som skafferiet förmår, så som rågsikt el dyl, med några dl av varje... Prova Dig fram!


I min receptbok får handskrivna recept samsas med urklipp från tidningar och annat. Ingen ordning, utan boken fylls på eftersom. Den ska INSPIRERA till matlagning eller bakning och då är bilder minst lika viktigt. Självklart finns tips på servettvikningar, tårtdekorationer och drinktips också. Lite terapi för kropp och själ får jag bara genom att dekorera och fylla min älskade receptbok.


Tips får man från både släkt och vänner men det är bara FAVORITERNA som får äran att rekommenderas i min bok.
En av de godaste och enklaste desserter kommer en person som delar min passion...
Hallonpaj
100 g margarin
1 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
Smeten:
1 dl creme fraiche (blå)
1 ägg
½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
Smörj pajformen. Tryck ut degen och låt den stå kallt.
Vispa ihop smeten (gör gärna lite extra..smet=smaskens) och häll över hallonen.
Tips! Lägg hallonen i hjärtform till Alla hjärtans dag.
Sätt in den i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter i mitten av ugnen.
Smakar självklart bäst på sommaren med färska hallon men man kan alltid drömma sig bort en smula...
En annan favorit som är VÄLDIGT enkel och omtyckt är min egen

Pasta med Currysås
ca 4-5 pers
2-3 paket bacon
ca 3 dl creme fraiche
2½ dl matlagningsgrädde
3 bananer
curry, ev spiskummin
salt & peppar
Stek den klippta baconen ordentligt och vräk på curry. Tillsätt creme fraichen och matlagningsgrädden och låt puttra någon minut innan bananerna skivas ner.
Tillsätt efter smak ev mer curry, salt, peppar och ev malen spiskummin.
Servera till pasta och lite grönsaker. Tänk på att välja efter säsong, glöm tomaterna!

3 kommentarer:

Wilma sa...

Håller med dig!
"Petras Hallonpaj" är ljuvlig (blink blink) Får mig att längta till sommaren, snöar här just nu...

Skönt att du fått ordning på "novellerna", ser bra ut.

Kram!

Lime sa...

Heeej!

Va kul att du börjat blogga. Visst är det roligt?

Din fråga om vår trappa.... Det är ingen gammal trappa. Den beställdes på ett litet snickeri när min man inredde övervåningen i vårt lilla hus. Det har alltså aldrig varit någon nålfilt på trappstegen.

Tack för alla recepttips och på återseende!

Mia sa...

Jag är INTE duktig i köket men det jag saknar i kunskap tar jag igen i entusiasm. Älskar nämligen mat och att äta - är en sann oxe.
Hallonpajen lät ju ursmaskig!

Kram Mia