28 januari, 2009

Vilken härlig dag!


Ovanför byrån i köket


Köksfönstret ovanför bänken

Idag har jag hunnit träffa många kära.
Först började dagen på Waynes, då jag fikade med en gammal (inte till åldern...) kollega/reskompis mm och hennes son. Hej och hå vad tiden går. Man kan misstänka att en och annan rynka kanske har tillkommit på mig, då man ser "unge Herr kopia-av-sin-far" som nyss var spädbarn, springa omkring och snacka som om han aldrig gjort annat.
Nej men rynkig har man väl inte blivit.
Mer...spår av ett roligt liv...skulle jag vilja säga!




På tal om spår... runt midjan...

Den här biten är MIN och ska intas med stor njutning under morgondagen. Rester av Hallonpajen som bjöds i afton (se recept i tidigare inlägg).

Kvällen var underbar! Mina Konstflickor kom och hälsade på. Självklart blev det god mat! Om Du frågar mina flickor, i alla fall. Sonen var inte lika imponerad...men mannen gav tummen upp.


Italiensk kycklingsoppa

Som tur är blev det en tallrik kvar till mig som jag kan njuta av till lunch.
Gjorde en hel gryta vilket blev 9 portioner...vilket händer Er också om Ni gör så här:


Italiensk Kycklingsoppa
1 kg kycklingfiléer
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
3 paprikor i olika färger
2 msk olivolja
1,3 l vatten
2 hönsbuljongtärningar eller
5 msk kycklingfond
3 msk tomatpuré
3 tsk pressad citron/vinäger
svartpeppar
2 förp tortillini med ost el pesto ca 500 g
salt
10 soltorkade tomater
1 kruka basilika
½ dl riven parmesanost

Fräs löken och paprikan som är skurna i tärningar. Häll på vattnet och buljongen, tomatpurén, citronen och peppar.
Låt grytan koka upp och lägg i kycklingen som är skuren i små bitar och låt koka i 10 min. Lägg i tortillinin och koka efter anvisning. När tortillinin har kokat klart - strö över tomaterna, den hackade vitlöken, basilikan och osten. Salta efter smak.
Klar att servera efter ett par minuters omrörning.
Serveras med ugnsvarma baugetter.

Det kanske verkar omständigt med många ingredienser men det tar inte lång tid att laga, ca 30-40 minuter. Den här är värd att testas! Lycka till!

3 kommentarer:

Wilma sa...

Mmm... ser mums ut!
Tror vi ska be om att få smaka denna meny när vi kommer upp snart igen.

// Kram Qsen

Knils Malin sa...

Hej Anna!
Vilken härlig blogg du har och dina hästar är ju underbara =)
Jag köpte en häst av dig på Tårsångs julmarknad som är så fin. Kom in på min blogg och kika!

Kram Malin

Mia sa...

Massa god mat! Mums! Blir småhungrig här...

Ja testa yoga, för jag trodde aldrig det skulle passa mig men man får ge det en chans. Obehagligt i början när man inte är van vid tystnaden, koncentrationen och ställningarna. Men sen - ojojoj vilket lugn!

Kram Mia