09 april, 2009

Köket

Jag är en köksmänniska!



Jag är inte den som "tar kaffet i salongen" utan stannar hellre kvar i husets hjärta.
Trivs otroligt bra med köket som vi blåste ur totalt när vi flyttade hit. Det blev IKEAS Lidingö som jag varmt kan rekommendera. Köpte även ugn, häll och fläktkåpa där.
Köksmöblerna står på tur nu för extreme makeover, de är både rangliga och "fula". Tror att de ska få bli vita... kanske även kronan ovanför matbordet. Den kommer ifrån min gammelmorfar och -mormor som hade den i sitt kök då de flyttade ihop. Det lustiga är att de faktiskt hade exakt likadana möbler till också...



En av de bästa sakerna med köket är utsikten. När man står vid köksbänken ser man ner emellan äppelträden till hästhagen och tittar man ända längst bort ser man Djurmo klack.
Ett annat fönster vätter mot härbret och krikonträden och det tredje mot framsidan och vår uthuslänga med portlider.
Här är vår side-by-side, kyl och frys i en enhet. Observera utan ismaskin! Det var inte lika lätt att få tag på, ska jag säga. Den är super!



Nån gång i framtiden när det är dags för ny diskmaskin ska den integreras och få en touch av Lidingö, den oxå...
Mattan är från Rusta och skulle nog kunna tänka mig några till. De är båda snygga, praktiska och billiga, precis i min smak alltså!



Här lagas mycket god mat.

En gammal byrå, som är från mannens farmor, rymmer allt ifrån ljus till verktyg.


Textat med en vit penna så att ALLA ska hitta, är att rekommendera.
Igår var jag i Sifferboden och tog emot kunder och intresserade. Väldans uppskattat är det med boden, det är ju rörelse hela tiden. Även då vi faktiskt i dagsläget har öppet varje dag från 15, så kommer ett antal VARJE DAG för att köpa nybakt och presenter.
Igår kom vår "bagar-Lisa" dit med Fransk likörkaka...det var massor med choklad i den och arrak och valnötter... doftade himmelskt.
På lördag kommer jag att stå i boden mellan 11-14, Ni är såååå välkomna dit! Då ska Ni få en rundtur och provsmakning!
Trevlig Skärtorsdag
/Anna

1 kommentar:

Bygatan sa...

Vilket fint kök ni fått!

Vi ska beställa vårt snart från Ikea, men det blir Ädel.

Fortsatt trevlig helg!

Kram Lena