07 april, 2009

Rundtur

Tänkte att Ni skulle få en rundtur i huset med början i rummet.
Detta rum var kärlek vid första ögonkast för mig.

Jag följde motvilligt med efter övertalning på visning av detta hus då det var till salu för snart två år sedan men då jag klev in i detta rum så var jag fast! Takhöjden är enorm och känslan är otroligt behaglig, nästan lite som när man kliver in i en kyrka.



Här sitter vi och myser nästan varje kväll om det så bara är en kort stund. Här inne känner man lugn och ro.
Gillar sofforna, även om dem är vita och måste tvättas då och då... Säger bara Ektorp och IKEA, som verkligen är oslagbara. Både i ekonomisk och praktisk synvinkel men också gällande kvalitet.
Måste erkänna att jag inte betalt många hundralappar för dessa...
Fåtöljen och 3-sitsen ärvde jag av min far och sen fyndade vi en 3-sits och en 2-sits på Blocket för 800 riksdaler. Dessa fick ny klädsel för några hundra och - vips - fick vi nya snygga soffor.



Denna del av huset är påbyggd vid senare skede. En äldre timmerbyggnad användes för att det skulle passa på huset som byggdes 1850.
Här ser man tydligt den gamla ytterväggen och luckan till vinden. Där bakom är sovrummet nu, men moderna nog att ha en trapp...




Här har vi också den enorma pjäsen som värmer nästan hela huset. Otroligt skönt att bara sitta framför en eld som både värmer och knastrar. Det tycker även katten...

2 kommentarer:

Wilma sa...

Fina gardiner du fått upp!
Passar bra med de andra färgerna.

Kram, Qsen.

Wilma sa...

...var lite snabb på "enter"...

Aha! är det en lite röd luva månntro?
Saknar en sådan iaf...

p.s. kom in och tävla hos mig!